Jak zarabiać na tworzeniu stron internetowych?

  • by
Jak zarabiac na tworzeniu stron internetowych

W zeszłym tygodniu poruszyłem temat zarabiania na pisaniu tekstów online. Jednak, żeby móc pisać teksty na strony internetowe, to trzeba najpierw je stworzyć. Właśnie o tym jest dzisiejsza rozmowa, do której zaprosiłem Pawła Leżocha.

Paweł prowadzi podcast Biznes Od Początku, w którym rozmawia z przedsiębiorcami o tym jak zaczynali. Z wykształcenia jest muzykiem  i informatykiem. Zajmuje się tworzeniem stron internetowych dla klientów, oraz zawodowo gra w zespole muzycznym. Od kilku lat tworzy kursy online w których wzięło udział ponad 400 osób.

Zapraszam Was do rozmowy, w której Paweł opowiada, jak zarabiać na tworzeniu stron internetowych.

Mateusz Bukowski(MB): W jakiej branży przyda się strona internetowa?

Paweł Leżoch(PL): Strona internetowa przyda się w większości branż. Dla niektórych firm będzie ona bardzo ważnym elementem biznesu. W innych przypadkach – jak to mawia mój kolega w kontekście picia wódki – nie zaszkodzi, a może pomóc 😉 Bez względu na to czy zdobywamy klientów online czy offline strona internetowa może nam się przydać. Obecnie klienci przed podjęciem decyzji bardzo często sprawdzają informacje o naszej firmie w internecie, chcą poznać więcej szczegółów, upewnić się, że podejmują dobrą decyzję. To – i znacznie więcej – możemy im zapewnić na naszej stronie internetowej.

MB: Z czego powinna składać się strona internetowa

PL: Wszystko zależy od rodzaju strony i od tego, jaki jest jej cel. Przede wszystkim zadbaj o to, żeby osoba wchodząc na Twoją stronę jak najszybciej zrozumiała czym się zajmujesz i co można od Ciebie kupić. To co piszesz na swojej stronie musi być zrozumiałe, ale też sposób poruszania się po stronie musi być intuicyjny. 

Jesteśmy przyzwyczajeni że w lewym górnym rogu stron znajduje się logo – gdy w nie klikniemy zostajemy przeniesieni na stronę główną. I tak powinniśmy też zrobić na naszej stronie – bo ludzie są do tego przyzwyczajeni. 

Możemy wytłumaczyć na stronie co klient musi zrobić, żeby od nas kupić. Jak ten proces zakupowy wygląda – co ma zrobić po kolei i jak nasza współpraca będzie przebiegać.

Warto pokazać efekty naszej pracy oraz opinie klientów dla których pracowaliśmy. Możemy też podnieść poziom zaufania do naszej firmy jeżeli na stronie pokażemy ludzi którzy ją tworzą. Pokaż ich zdjęcia, napisz jak te osoby się nazywają. Bardziej ufamy ludziom. 

Nie zapominajmy o umieszczeniu informacji kontaktowych do siebie. Zadbajmy o kilka form kontaktu – nie każdy lubi dzwonić, więc dajmy też możliwość kontaktu mailowego. Nie utrudniaj kontaktu – zazwyczaj zakładka “Kontakt” jest w menu na górze po prawej stronie – tam użytkownicy najczęściej będą jej szukać. 

MB: Jakiego rodzaju strony internetowe można tworzyć?

PL: Najpopularniejszym rodzajem stron są strony firmowe/ wizytówki, na których umieszczamy informacje o naszej firmie, produktach czy usługach.

Drugi rodzaj stron to blogi, na których będziemy publikować artykuły. Blog może być częścią strony firmowej. Dzięki publikowaniu wartościowych treści rosną szanse na to, że użytkownicy trafią na naszą stronę z wyszukiwarki – bo np. szukali rozwiązania swojego problemu, a my takie rozwiązanie opisaliśmy na blogu.

Landing Page – tzw. strona lądowania – jest to strona która ma jeden, konkretny cel. Celem może być np. pozyskanie danych kontaktowych od osoby zainteresowanej. Żeby taka strona była maksymalnie skuteczna usuwa się z niej wszystkie zbędne elementy, które mogą odwrócić uwagę użytkownika od celu. Na takich stronach najczęściej nie ma menu, nie ma linków do innych miejsc, żeby użytkownik nie “uciekł” z tej strony i zrealizował cel – czyli przykładowo zostawił swój adres email, dzięki czemu będziemy mogli się z nim skontaktować.

Sklepy internetowe – wiadomo.

Strony sprzedażowe – to jest połączenie landing page’a i sklepu internetowego. Zazwyczaj strony sprzedażowe tworzy się dla pojedynczego produktu / usługi. Podobnie jak w przypadku strony lądowania taka strona ma jedno zadanie – sprzedać. Znowu rezygnujemy z elementów które mogą spowodować ucieczkę klienta, a dodajemy elementy które mogą pomóc mu podjęcie decyzji. 

co powinno znaleźc się na stronie internetowej - jak zarabiać na pisaniu

MB: Co powinno znaleźć się przykładowo na stronie Agenta ubezpieczeniowego(ja jestem agentem i teraz prowadzę blog granicaubezpieczen.pl)?

PL: Na Twojej stronie szybko się zgubiłem – chciałem wrócić na stronę główną więc kliknąłem w logo – zostałem przeniesiony na inną stronę – porównywarkę mfind, a nie tego oczekiwałem. Część osób mogłaby już w tym momencie wyłączyć tą stronę. Poza tym Twoja strona jest zrobiona dobrze. Ewentualnie mógłbyś na niej dodać oprócz zdjęcia swoje imię i nazwisko – to podniosłoby mój poziom zaufania do Ciebie.

W przypadku strony agenta ubezpieczeniowego musimy zastanowić się co jest dla klienta ważne, gdy kupuje polisę? Różne grupy klientów będą miały różne priorytety, dla jednych będzie to jak najtańsze OC za samochód, inni bardziej będą cenili sobie wygodę, że zaufany agent wszystko załatwi za nich – oni niczym nie muszą się martwić. 

Na stronie agenta umieściłbym informacje co można u niego ubezpieczyć, jak wygląda proces zakupowy, opinie klientów podpisane imieniem i nazwiskiem i kontakt do siebie. To są niezbędne elementy. Na podstronach zamieściłbym bardziej szczegółowe informacje na temat poszczególnych rodzajów ubezpieczeń, na co warto zwrócić uwagę wybierając polisę itp. Dla osób bardziej skrupulatnych pokazałoby to, że znasz się na swojej branży.

MB: Jakie umiejętności trzeba posiadać, żeby stworzyć stronę internetową?

PL: Każdy jest w stanie stworzyć prostą stronę internetową na WordPressie – nie trzeba umieć kodować, mamy do dyspozycji kreatory graficzne, w których wystarczy przeciągnąć myszką poszczególne elementy w odpowiednie miejsce i w ten sposób możemy utworzyć swoją stronę. Przyda się zmysł estetyczny. Osoby bardziej doświadczone w tym temacie zwrócą jeszcze uwagę na odpowiednią optymalizację strony – żeby działała dobrze i szybko.

MB: Ile czasu potrzeba na zbudowanie jednej strony i ile można na niej zarobić?

PL: Najwięcej czasu zajmuje praca kreatywna. Trzeba wymyślić układ strony, jakie elementy chcemy na niej umieścić, przygotować teksty, grafiki. To może zająć kilka dni intensywnej pracy. Jeżeli już mamy plan na naszą stronę to jesteśmy w stanie ten plan zrealizować w 4 godziny. Tak było w jednym przypadku u mnie – zrobiłem stronę dla swojego kolegi – przygotował mi wszystkie teksty, grafiki i w programie graficznym zrobił projekt jak ta strona ma wyglądać. Wystarczyło to odwzorować i przekopiować. Zrobienie tej strony zajęło mi 4 godziny, później jeszcze drobne poprawki i dopieszczanie tej strony – w sumie wyszedł 1 dzień roboczy. Wziąłem za nią 1000 zł. Widełki cenowe dla stron są bardzo zróżnicowane. Znajdziemy osoby które zrobią stronę za 500 zł, inni zrobią stronę za 5000 zł. Wszystko zależy od naszych umiejętności, ale też od umiejętności marketingowych i sprzedażowych.

MB: Kolejne pytanie również opierać się będzie o przykład z branży ubezpieczeń. Gdzie powinienem szukać klientów na strony dla Agentów ubezpieczeniowych?

PL: Najlepiej szukać ich wśród agentów ubezpieczeniowych 😉 Żeby do tych ludzi dotrzeć możemy stosować marketing, np. kierować reklamy do takiej grupy, wykorzystać content marketing, albo możemy do takich osób uderzyć bezpośrednio. 

Ważne żeby sprawdzić kto rzeczywiście może potrzebować stronę internetową i czy nasza usługa może dać drugiej stronie korzyść. Jeżeli namierzymy osoby które nie mają swojej strony lub mają bardzo kiepską, wiemy jaką wartość może dać nowa strona – możemy z takimi osobami porozmawiać i zaproponować wykonanie nowej strony.

MB: Na YT znalazłem kilka poradników, jak taką stronę przygotować. Czym więc różni się Twój kurs od darmowych materiałów dostępnych chociażby na wspomnianym YT?

PL: Program Szkoleniowy Zarabianie Na Tworzeniu Stron to zestaw kursów online, który ma przeprowadzić osobę po konkretnej ścieżce – od osoby która nigdy nie tworzyła strony internetowej, aż do osoby która tworzy strony dla klientów i na tym zarabia. Tak kompleksowego materiału na Youtube nie ma. Uczestnicy w kursie przechodzą przez ten proces krok po kroku, nie muszą szukać różnych informacji i próbować to “łatać”, tylko dostają wszystko od A do Z. Oprócz tego mają też moje indywidualne wsparcie i pomoc przy ich stronach. 

jak zarabiać na tworzeniu stron internetowych
Materiały promocyjne kursu znts.pl

MB: Znajdziemy gdzieś strony, które tworzyłeś?

PL: Jest ich trochę w internecie. Kilka z nich znajdziesz na mojej stronie https://strofi.pl .

MB: Jakie materiały znajdziemy w kursie?

PL: Jest tam blisko 70 lekcji wideo podzielonych na 3 moduły.
Moduł 1 to strategia i plan działania. Jest to moduł wprowadzający w którym pokazuję jak będzie wyglądał cały proces i od czego należy zacząć. Tutaj kursanci dostają listę kroków do wykonania na najbliższe tygodnie.

Moduł 2 to kurs WordPress Od Początku, z którego uczestnicy nauczą się tworzenia stron internetowych i sklepów na WordPressie.

Moduł 3 dotyczy pozyskiwania klientów i zarabiania na tworzeniu stron.

Oprócz lekcji wideo do pobrania są dodatkowe materiały, mamy też grupę na Facebooku.

MB: Czy w jakiś sposób sprawdzasz postępy uczestników kursu?

PL: Z wieloma kursantami utrzymuję kontakt od kilku miesięcy, więc w rozmowach opowiadają mi o swoich postępach, nowych klientach i projektach. Rozmawiamy na messengerze, mailowo albo na Instagramie. 

MB: Jak długo kursanci mają dostęp do programu?

PL: Kursanci otrzymują dostęp do kursu na rok.

MB: Dlaczego tak krótko?

PL: To wystarczający czas żeby ten kurs przerobić i wdrożyć. Jeżeli ktoś nie chce z niego skorzystać to za 5 lat też do niego nie wróci. Platforma kursowa jest oparta o rozwiązanie abonamentowe – co miesiąc płacę stałą stawkę abonamentu i w pakiecie mam platformę dla określonej liczby osób. Im więcej użytkowników platformy tym większy abonament. Gdybym oferował dostęp “dożywotni” to po kilku latach koszty platformy bardzo by wzrosły, a większość użytkowników byłaby nieaktywna. Dostęp na rok to wystarczający czas, ale jeżeli komuś będzie potrzebne przedłużenie i mi o tym napisze to nie ma problemu żebym tej osobie bezpłatnie wydłużył dostęp.

MB: Kurs jest dostępny w sprzedaży ciągłej, czy w określonych terminach?

PL: Testuję różne opcje, co jakiś czas zmieniam model. Teraz znowu wracam do sprzedaży kursu w “oknach sprzedażowych”. Okazuje się on najskuteczniejszą metodą sprzedaży, bo użytkownicy potrzebują bodźca, żeby podjąć decyzję. Jest kilka rodzajów skutecznych motywatorów zakupowych np. ograniczenie czasu czy ograniczenie ilości. Jeżeli mamy deadline – to kursant musi się zastanowić i zdecydować, bo później nie będzie już możliwości dołączenia. W innych sytuacjach często mamy tendencję do odkładania na później – w efekcie nie podejmujemy decyzji.

MB: Gdzie można kupić kurs?

PL: Na stronie https://znts.pl .

MB: Czy można skontaktowac się z Tobą w razie dodatkowych pytań?

PL: Jasne, najszybciej odpisuję na maile z adresu pawel.lezoch@gmail.com .